mandag den 22. april 2013

Guf

Titlen på indlægget er lidt misvisende. Jeg har ikke tænkt mig at skrive om slik, eller hvad man nu synes er lækkert at spise. GUF står for "Gensyn-Udsyn-Fællesskab", og er et FDF-kursus. Til dem der ikke ved hvad fdf er, vil jeg også lige forklare det. FDF er et kristent forbund, der minder lidt om alle de andre spejder organisationer. FDF står for Frivilligt Drenge Forbund. Men der kan altså godt være piger med. FDF og FPF er blevet slået sammen for mange år siden. Jeg har været fdf'er i 9 år, og hele min familie er også.
Man laver mange forskellige ting i fdf, man laver ikke kun snobrød og binder knob. Vi laver aktiviteter til alle, lige fra at spille teater, danse og tegne til at sejle i kano, klatre og bygge med rafter. Vi er jo en kristen organisation, men hvis man ikke er kristen kan man sagtens være med. Det er selvfølgelig forskelligt hvor meget der bliver lagt vægt på det, alt efter hvad for en kreds man er i, men der er mange som ikke er specielt kristne. Man er inddelt efter alder, og jeg er i øjeblikket leder for gruppen 13-15 år.

Her i weekenden var jeg så på det kursurs, Guf. Jeg var i gruppen der omhandlede Seniorer. I fdf er seniorene aldersgruppen 15-18 år, selvom man ikke lige skulle tro det. Vi lærte en masse forskellige aktiviteter man kan lave, hvordan man holder på de børn man har via aktiviteterne, og hvordan man håndtere en gruppe unge der stiller en masse krav. Det var enormt spændende, og jeg har lært en hel masse. Der var mange grupper man kunne vælge imellem, både til bestyrelsen og lederne til de forskellige aldersklasser. Udover undervisningen i selve gruppen, var der foredrag for alle der omhandlede børn, og hvordan vi som ledere kan aktivere børnene og give dem et rum hvor de kan få en pause fra en verden hvor det handler om at få likes på facebook, og hvor de kan være sammen med nogle voksne der stiller de vigtige spørgsmål.
Jeg er rigtig glad for at jeg tog med, og jeg har virkelig fået lyst til at gøre en hel masse for fdf.

Jeg ville gerne skrive om det her, fordi fdf betyder meget i mit liv. Jeg vil også gerne skrive om noget andet end bare tøj og den nyeste mode. Det betyder også en del i mit liv, men jeg synes at der skal være plads til mange forskellige ting. Hvis du nu har fået lyst til at kigge nærmere på fdf, kan du bare gå ind på http://fdf.dk/.
Tak fordi du ville læse med! :)

English:

This is mainly a post for the danish readers, but it's about an organisation I'm a part of. It's called FDF, and in danish is stands for Voluntarily Boys Federal. I think it only exist in Denmark, but there are many like it, all around the world. It is very similar to all the Scouts organizations. I've been a part of it for 9 years, and my family is also a part of it.
I was on a course this weekend, that referred to being a leader for a special group. In fdf, the children are divided in to groups of their own age, and the adult is called a leader. I'm leading the age-group 13-15 years right now, but i was on a group on the course that was dedicated the age-group 15-18 years. It was really exiting and I learned a lot.
I wanted to wright about this, because fdf means a lot in my life. Also, i want to wright about something different than just clothes and the newest fashion. That means a lot in my life too, but I think there should be room for many different things.
Thank you for reading this :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar