torsdag den 17. november 2016

Divergent trilogien

Jeg har endelig fået læst hele Divergent serien,
og jeg vil både skrive om dem hver for sig og samlet.
Så vil jeg også lige sige, at jeg læste dem på engelsk. Jeg synes at navnene på fraktionerne lyder ret fjollede på dansk, og da jeg var gået i gang med den første på engelsk, ville jeg også læse de to andre på engelsk.


Titel:
-Divergent
-Insurgent
-Allegiant

Forfatter.
Veronica Roth

Hvad handler de om:
Serien handler om Tris, der bor i en post-apokalyptisk verden. Hendes by er om kranset af hegn, og byens mennesker er delt op i fraktioner. Dauntless, Abnegation, Amity, Candor og Erudite.
Når man bliver 16, skal man vælge hvad for en fraktion man vil høre til. Jeg vil ikke sige hvad Tris vælger, men hun har svært ved at vælge. Der er også nogle der er Divergent, og de hører til i alle fraktionerne. Dem der er Divergent, bliver forfulgt. Tris skal kæmpe imod magterne i byen, og finde svar på alle de hemmeligheder der er.

Hvad synes jeg om dem:
Divergent:
Den første bog er den bedste. Der lærer man om hele deres verden, og Tris udvikler sig mest i den første. Jeg synes at det var lidt svært at finde ud af hvem der er hvem, for personerne bliver ikke beskrevet så godt. Til gengæld er selve verden sat rigtig godt op. Hele systemet er meget troværdigt.

Insurgent:
2'eren er lidt bare en mellemstation mellem de andre bøger. Der sker en masse ting, men det føles ikke lige så vigtigt. Det vigtigste sker til aller sidst, og lægger rigtigt godt op til 3'eren, men hele bogen virker bare som en optakt til 3'eren.

Allegiant: 
Den her bog er enormt spændende. Man får svar på alting, og det hele går op i en højere enhed.
Igen synes jeg at det var svært at finde rundt i hvem der var hvem. Igennem bøgerne bliver bi-personerne ikke beskrevet så godt, og i 3'eren virker det som om at man skal kunne kende dem godt. Det gør man bare ikke rigtig.
Jeg kan stadig ikke rigtig finde ud af hvad jeg synes om slutningen. Den var episk, og det endte på en måde godt. Men alligevel synes jeg at den var lidt anti-klimaks, når man har investeret så meget i en historie, og brugt tid på at læse dem.

Vil jeg anbefale dem:
Nok ikke til alle. De hører mest til i kategorien Young Adult. Men hvis du som mig, er en ung voksen, der godt kan lide post-apokalyptiske historier og alternative verdener, så er de noget for dig.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar